Hemmagjord müsli

Publicerad 2013-08-12 23:35:00 i Recept,

Idag har jag gjort egen müsli som vart väldigt bra, både god, enkel att göra och såklart nyttig så tänkte dela med mig att receptet.
 
*Müslin är både både laktos och glutenfri*
 

Ingredienser:

4 dl glutenfria havregryn (OBS: för problem magar så använd ej fiberberikade)

2 dl quinoaflingor (De beigefärgade, finns även svarta)

2 dl boveteflingor

1 dl hirsflingor

1 dl pumpafrön

1 dl solrosfrön

1-2 dl hackade nötter (t ex valnöt, pekannöt, paranöt) -Jag valde att ta endast valnötter denna gång.

0,5 dl rapsolja

0,5 dl sirap

2 dl vatten

  kanel


Såhär gör du:

♥ Blanda flingor, frön och nötter i en långpanna.

♥Häll över sirap, rapsolja och vatten. Rör om så att blandningen blir lite klumpig.

♥ Rosta i 175 grader ca 45 min. Det är viktigt att röra om var 15:e minut så att övre lagret inte blir bränt. Muslin ska ha fått lite färg och kännas torr och knaprig när den är färdig.

♥Toppa med några torkade bär (tranbär, blåbär) om du känner för det eller smaksätt med kanel eller vanilj.( jag valde att strö över lite kanel och det blev en riktigt god smak)

 

Såhär blev mitt resultat:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson

Jag är en glad och trevlig tjej på 21 år som pluggar till förskolelärare i Gävle. Jag är ganska aktiv av mig och tränar rätt ofta på min fritid. Jag är en person som gärna inte vill hålla sig till en träningsmetod utan skulle hellst vilja prova på allt om jag kunde och hade tid. Jag försöker också att leva sunt och nyttigt både för min kropps bästa men också för att tappa något kilo eller någon cm runt om på kroppen. Mer om mig kommer att komma upp i blogginläggen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela