Hallon-proteinglass

Publicerad 2013-10-09 21:27:15 i Recept,

Igår testade jag att göra en nyttig och proteinrik variant på glass.
 

HALLON PROTEINGLASS (ca 2 portioner)

♥ 1 äggvita

♥ ½ fryst banan

♥ ½ dl kvarg/kesella

♥ 1-1,5dl hallon

Valfritt: sötning och/eller vaniljpulver, eller t.ex. kokosflingor.( jag hade inget av det denna gång) 

 

Såhär gör man:

♥Vispa äggvitan hårt i en bunke

♥Mixa den frysta bananen, hallonen och kvargen i en mixer. Rör sedan ner äggvitan. 

♥ Häll över det i någon mindre bytta, fin skål eller så och förvara i frysen ett par timmar innan servering tills glassen fryst.

♥Ta fram glassen ett litet tag innan den ska ätas så att den hinner tina lite!

 

Såhär tyckte jag: 

Man kan ju inte jämföra med vanlig glass men för att vara en nyttig variant så tycker jag att den blev ganska bra, lite syrlig smak sådär.

Dock så skulle jag nog ta lite mindre banan nästa gång då det vart ganska mycket banansmak. 

Det positiva är att eftersom det är protein i så är det mättande, man blir nöjd ganska fort och det räcker med ett par skedar så kan man stoppa tillbaka den i frysen till en annan gång. :)

Prova gärna med andra bär också, t.ex. blåbär skulle garanterat funka det med. 

Nästa gång ska jag prova att göra proteinglass med pigelinsmak, så om ni tycker att det låter intressant så håll ögonen öppna! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson

Jag är en glad och trevlig tjej på 21 år som pluggar till förskolelärare i Gävle. Jag är ganska aktiv av mig och tränar rätt ofta på min fritid. Jag är en person som gärna inte vill hålla sig till en träningsmetod utan skulle hellst vilja prova på allt om jag kunde och hade tid. Jag försöker också att leva sunt och nyttigt både för min kropps bästa men också för att tappa något kilo eller någon cm runt om på kroppen. Mer om mig kommer att komma upp i blogginläggen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela