Morotsbröd

Publicerad 2013-10-10 13:26:02 i Recept,

Gluten och laktosfritt morotsbröd som är både gott och enkelt och göra.
Ett recept jag fått av en kompis för ett bra tag sedan som jag sedan har gjort om lite så att det ska passa även för de som är känsliga för gluten.
 
Ingredienser: 
25 g jäst
♥  2,5 dl fingervarmt vatten
♥ 2 portioner havregrynsgröt som har svalnat.(Jag använde sempers glutenfria havregryn)
♥ 1 stor morot, finriven.
♥ 0,5 tsk salt
♥ Mjöl , så mycket att det släpper från bunken( Jag använde Finax grov mjölmix som är både gluten och mjölkfritt).
♥ pumpafrön
 
Såhär gör du:
♥ Börja med att göra gröten i god tid så att den hinner svalna helt.
♥ Rör ut jästen i bunken med vattnet och rör sedan ner den kalla gröten.
Blanda sedan ner moroten och saltet.
♥ Arbeta sedan ner så pass mycket mjöl att degen släpper från bunken men tänk på att att det kan behövas lite mjöl till utbakningen också så hellre lite för lite mjöl än alldeles för mycket.
♥Låt jäsa i ca 1 timme.
Dela sedan degen i lagom stora bitar och gör de runda. Platta sedan ut de lite lätt på en plåt med bakplåtspapper.
♥ pynta sedan med lite frön uppepå, går att utesluta om man inte vill.
♥Låt jäsa i 30 min och grädda sedan i ugnen i ca 20 minuter i 225 grader.
 

Med gröt i brödet så kan man göra bullarna lite mindre så gröt mättar väldigt bra. Brödet bli väldigt färskt och gott och är dessutom rätt nyttigt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson

Jag är en glad och trevlig tjej på 21 år som pluggar till förskolelärare i Gävle. Jag är ganska aktiv av mig och tränar rätt ofta på min fritid. Jag är en person som gärna inte vill hålla sig till en träningsmetod utan skulle hellst vilja prova på allt om jag kunde och hade tid. Jag försöker också att leva sunt och nyttigt både för min kropps bästa men också för att tappa något kilo eller någon cm runt om på kroppen. Mer om mig kommer att komma upp i blogginläggen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela