Taccokrydda

Publicerad 2013-10-05 16:14:44 i Recept,

Har gjort egen taccokrydda idag då vanlig färdig taccokrydda inte är foodmap tillåten så ska bli spännande och prova denna variant och se hur det bli.
Dock så har jag gjort om receptet lite från det vanliga då jag inte kunde hitta en del kryddor eller inte ville ha allt med. :)

Ingredienser:

1 msk chilipeppar

1 tsk paprikapulver

1 tsk mald spiskummin

2 tsk torkad oregano

3 krm salt

1 krm socker

(I orginalreceptet ska det egentligen vara 1 msk anchochilipeppar också men det fanns varken på coop eller  willys så fick strunta i det)

Vill man ha lite hetta i maten så kan man även lägga till 1 tsk chili flakes men jag skippade det denna gång då jag inte vet hur pass starkt det blir ändå utav chilikryddan. =)

Såhär gör man:

Det är så enkelt att man blandar ihop allt bara och förvarar det i en burk/bytta med lock.

ca 2-3 tsk av blandningen används till 400 g köttfärs.

Ska absolut skriva efter att jag provat min taccokrydda och säga hur det blev! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson

Jag är en glad och trevlig tjej på 21 år som pluggar till förskolelärare i Gävle. Jag är ganska aktiv av mig och tränar rätt ofta på min fritid. Jag är en person som gärna inte vill hålla sig till en träningsmetod utan skulle hellst vilja prova på allt om jag kunde och hade tid. Jag försöker också att leva sunt och nyttigt både för min kropps bästa men också för att tappa något kilo eller någon cm runt om på kroppen. Mer om mig kommer att komma upp i blogginläggen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela