En utmaning till mig själv

Publicerad 2013-09-16 15:47:29 i Träning och hälsa,

Födelsedagshelgen har varit omtalad länge nu, inte just för att jag skulle fylla år utan för att jag länge sagt att måndagen efter att jag fyllt år ska jag börja "mitt nya liv".  Mitt nya liv innebär inte bara att äta lite bättre och se glad ut utan de innehåller en hel del planering och utmaning. Jag har kombinerat ihop 3 stycken dieter för att kunna nå mina mål och av olika skäl som jag ska försöka att förklara samtidigt som jag ger mig på den svåra utmaningen att faktiskt förklara vad det är jag tänker att göra.   

Foodmap- Diet 1: Den största och svåraste matförändringen jag ska ta del utav är foodmap. Vad tusan är de tänker ni säkert då? och jo det är en slags diet för personer med IBS och står för fermenterbara oligo- di- och monosackarider och sockeralkoholer. Dessa ämnen säger ju ingenting men är iaf väldigt svårsmällt för de som har IBS och kan orsaka en hel del problem för stackars magen. I vilket fall som hellst så innebär dieten att man ska eliminera foodmap ämnena i 4 veckor och som hjälp har jag en app där det står vad jag får äta och inte. Efter dessa 4 veckor så kommer jag att få ta in en produkt i taget för att se reaktionen på ämnet. T.ex. om jag väljer att sätta in en lök i min mat så kommer jag att kunna känna av magens reaktion om det går bra att äta det eller om det kommer att bli godbye för den produkten. På så sätt kommer jag lättare att kunna få kontroll över min mage och kanske få den att funka lite bättre. Dieten är framtagen av en dietist och ca 80% har faktiskt förbättrats av foodmapdieten så jag känner att det kan vara värt att lägga tid på att testa något sådant. Det kommer att ta tid då man endast bara får ta in en sak i taget och det kommer säkert att vara väldigt svårt men jag hoppas att jag kan få lite pepp och stöd från t.ex. er läsare ifall jag håller på att fastna eller tycker att det känns jobbigt.

Jag får t.ex. inte äta varken laktos eller gluten, inte alla frukter eller grönsaker. 

Dukan- diet 2: Varför inte göra det lite mer krångligt? Eller gör jag det kanske enkelt för mig?                           Jag ser dessa 3 dieter tillsammans som ett slags matexperiment och en utmaning och jag är inte bara ute efter att få en fungerande och bra mage utan jag vill tappa några kilon också. Dukan är en slags proteindiet och anledningen till att jag vill ge mig på en sådan diet nu är för att jag varit sjuk i en väldigt lång tid och inte kunnat tränat eller haft motivation till att äta nyttigt som jag borde så jag har ökat en del i vikt vilket inte alls känns så roligt. Jag har tagit del av denna diet förut och är väl medveten om vad den innebär till skillnad från de andra två dieterna som är rätt nya för mig. Denna diet går ut på att man första veckan äter endast proteiner(bortsett från mina fastedagar som jag kommer att nämna i nästa diet), därefter så kommer jag att äta varannan dag med protein+ sallad och varannan dag enbart proteiner. Jag se det som ett lättare sätt att undvika just glutenprodukterna då jag behöver skippa kolhydrater som bröd och pasta. Jag är redan van med att äta laktosfria produkter då jag redan vet om att min mage inte klarar av det så att äta laktosfria yogurtar, creme fraichar och sådant är inget som känns krångligt för min del.

 5:2 - diet 3: 5 påsar godis och 2 påsar chips? Nejdå denna diet har blivit ganska populär på senaste tiden och är en slags diet då man halvfastar 2 dagar i veckan. Som tjej ska man äta ca 500 cal på sina fastedagar och som kille 600, ungefär en fjärdedel av sitt vanliga kaloribehov. Jag kommer i nästa inlägg att visa er hur man räknar ut sitt kaloribehov utifrån sin egen kropps anpassning och behov.                                                           Måndagar och torsdagar(före och efter helg) kommer att bli mina fastedagar.                                    Det som kan krångla till det här är att hitta recept som passar in med de andra två dieterna och för att underlätta litegrann så får jag undvika just proteinätandet under de här 2 dagarna om jag anser att någon kolhydrat kanske passar in bättre och ha mindre kolhydrater/ är lättare att göra och hålla sig på under dagen.

För att kunna utföra mina fastedagar på ett enklare sätt så har ja en 5:2 bok med tips och idéer att kunna ta hjälp utav.

 Som en liten sammanfattning så kommer min närmaste tid att se ut såhär :

- Måndagar och torsdagar kommer jag att fasta och äta ca 500 cal.                                                                 - övriga dagar under veckan så kommer jag inte att räkna kalorier lika mycket och under DENNA vecka så kommer jag bara att äta proteiner och lätta mejeriprodukter och övriga veckor kör jag på varannan dag med sallad till och varannan dag utan.

Låter väl inte så överdrivet krångligt ändå? ;P

Helgfusk?

Det är viktigt att det inte kommer in så mycket fusk i just foodmap dieten då själva grejen blir fel och jag kan måsta börja om för att det ska visas riktigt. Så jag kan redan nu säga att jag kommer inte att kunna dricka så mycket alkohol inom de närmaste veckorna. Det kan bli väldigt lite isåfall och sedan så blir jag inte friskare heller om jag dricker så kanske är lika bra att ta det lugnt ett tag. Däremot så kommer jag att få unna mig litegrann 1 dag under helgen med något av det tillåtna goda inom foodmap dieten.

Det är viktigt att komma ihåg att unna sig ibland för annars tappar man tillslut motivationen.

Jag kommer inte att unna mig något av chips eller godis på dessa 4 veckor i alla fall då det inte är tillåtet men t.ex. tillåten frukt, mörk choklad ca 75-80 % eller tillåtna nötter kan vara något som jag unnar mig på helgen. Även taccochips är tillåtet så det kan jag få lyxa med någon helg till taccosen.

 

Jag kan inte garantera att detta ska vara något enkelt, det tror jag inte och just därför hoppas jag att ni förstår att det här är något jag behöver göra för min mage, vill göra för min vikt och hälsa och har bestämt mig för att göra.

Jag kommer att berätta mer under resans gång, jag kommer att använda min blogg som en liten dagbok där jag skriver hur det går och jag förväntar mig inte att alla ska läsa och tycka att det är jätte intressant utan de som är intresserad av att följa min lilla resa får göra det.

 Jag önskar mig själv lycka till!!  för nu startar det "nya livet" :)

Kommentarer

Postat av: Sara Hj

Publicerad 2013-09-16 16:06:02

Det är intressant att se hur du har tänkt lägga upp det här och det är inspirerande att läsa om hur du ska ta hand om din IBS. Att ha IBS är då verkligen inte alls roligt och det är otroligt svårt att hitta vad det är man ska utesluta och det som gör det ännu jobbigare är att det som kroppen godkänner ett tag kan förändras.
Dock kan jag säga att 5:2 dieten skulle jag inte testa mig på. 5:2 dieten är verkligen som en fälla för ätstörningar, så det gäller verkligen att hålla sin vakt när du använder dig utav det. Jag försöker verkligen inte säga vad du ska göra. Du är vuxen och en helt fantastiskt klok tjej. Att äta 500 kcal sätter kroppen verkligen i svältläge och det kan få din kropp att speciellt mot kvällen sukta efter mat och snabbt socker för att stilla behoven och det är då lätt att hamna i hetsätning. Vill bara inte att du ska hamna i något.
Men du verkar ha läst på alla dieter och planerat riktigt, så det bör gå bra. Lycka till tjejen!

Svar: Vad roligt att få höra lite andra åsikter kring dieterna. :) Jag håller med om att IBS är något riktigt krångligt och något man får prova sig fram och laborera kring för att kroppen ska må bra.Har du själv IBS? :)
Jag kan hålla med till en viss del om att 5:2 kanske kan vara olämplig, men bara i vissa situationer. Jag skulle aldrig rekomendera att någon som har ätstörningar eller olika sjukdomar som påverkar det att prova denna diet men jag har hört att många mår bra av att halvfasta, det gäller bara att planera vad man ska äta så att man får i sig tillräckligt. Jag föredrar att under fastedagarna att äta 3 gånger om dagen, ca 100 cal frukost, 150 lunch och 250 middag. :) Finns de som väljer att bara äta ett enda stort mål också men det skulle jag absolut inte klara av, de däremot ser jag som svält. Jag tror inte att jag kommer att äta ihjäl mig de andra dagarna då jag av tidigare erfarenhet vet att proteiner är sjukt mättande och då håller man sig mätt till en stor del av dagen utan att behöva äta ihjäl sig och eftersom jag har en vilja att följa de här 3 dieterna tillsammans så ska jag försöka förhålla mig till det. :)

Jag skulle aldrig tillåta mig själv att hamna i något svältläge som gör mig sjuk, jag är ute efter ett hälsosamt liv och inget som ska förstöra mig så jag kommer självklart att hålla koll på hur de fungerar för just min kropp. :)
Det känns bra att du bryr dig<3 :) Jag lär nog inte hålla på med just fastan livet ut heller, så det är nog lugnt. :) Tack!! :D
Elin Andersson

Postat av: Elin Manns

Publicerad 2013-09-16 16:26:45

LYCKA TILL!!!! WOOHOO!! :D

Svar: Tack så mycket :D Jag hoppas att det ska funka som planerat. ;D
Elin Andersson

Postat av: Sara

Publicerad 2013-09-16 16:50:43

Jag har inte gått klart utredningarna för att se om jag har IBS. Men mitt problem med magen kan vara på grund utav att min mage inte fått regelbunden mat och tillräckligt med mat. Så vi får se.
Vad bra att du är medveten om riskerna av 5:2 i alla fall. I den behandling jag går rasar de nämligen mot den dieten för just risken och triggen den är för ätstörningar. De förespråkar regelbundna måltider, 6 gånger om dagen och kostcirkeln också.
Då får man hoppas att du inte ska hålla igång på fastedagarna för att du ska orka dagarna.
Låter jättebra att du är ute efter ett hälsosamt liv! Kämpa på!

Svar: Okej! Vad de än är så påverkar ju magen ens vardag väldigt mycket om de gör ont eller så. :( Jag hoppas att doktorer ta sig tid och kolla upp dig så att du får veta vad som är fel. :) Jasså? oj ja de låter ju inte bra. :/ Huvudsaken jag se till att få mig tillräckligt de övriga dagarna också och sedan efter ett tag så kan jag ju göra om dieterna och kanske bara ha en fastedag eller liknande. Det som också är viktigt att inte glömma är att om man träna mycket så förbränner man ju en hel del kalorier, att man räknar ut hur mycket man kan äta på sina fastedagar om jag är en sådan person som tränar mycket.. Jag tror lätt att folk ta miste om det och äter för lite av den anledningen. :)
Ska göra mitt bästa så få vi se hur bra det gå :D
Elin Andersson

Postat av: nita

Publicerad 2013-09-16 17:46:39

Lycka till! Hoppas första dieten hjälper bra mot din mage. Håller tummarna för att det ska gå bra det här och då du är och hälsar på hos mig kan vi ju försöka anpassa så bra som möjligt. :)

Själv så kör vi bara 6:1-dieten, på vårt sätt. Alltså inte speciellt hårt för vi räknar inte kalorier så noga men just att vi äter mindre på en dag. Just för vårt eget välmående. :)

Svar: Tack :D De hoppas jag med, det kan vara värt att prova iaf. :)Ja de låter bra att vi kan fixa så det funkar hyfsat bra även då jag hälsa på :D
Ja men det låter bra, egna regler är bra tycker jag så att det passar in till en själv. :)
Hoppas det gå bra för dig också!! :)
Elin Andersson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson

Jag är en glad och trevlig tjej på 21 år som pluggar till förskolelärare i Gävle. Jag är ganska aktiv av mig och tränar rätt ofta på min fritid. Jag är en person som gärna inte vill hålla sig till en träningsmetod utan skulle hellst vilja prova på allt om jag kunde och hade tid. Jag försöker också att leva sunt och nyttigt både för min kropps bästa men också för att tappa något kilo eller någon cm runt om på kroppen. Mer om mig kommer att komma upp i blogginläggen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela