Brödbak

Publicerad 2014-02-01 19:00:01 i Recept,

I helgen är det en stök i köket helg då det ska bakas, mixtras och greja lite, sånt som jag tycker om att göra. Så idag har jag bakat bröd, knäckebröd och ett mjukt bröd, båda gluten och laktosfria och såklart nyttiga.
 
Recept på fröknäcke:

2 dl majsmjöl

1 dl pumpakärnor

1 dl solroskärnor

0,5 dl sesamfrön

0,5 dl hela linfrön

1 tsk salt

0,5 dl rapsolja

2,5 dl kokande Vatten

 

Såhär gör man:

Sättugnen på 150 grader.

Blanda alla torra ingredienser.

Tillsätt sedan olja och vatten och rör ihop till en grötig deg.

Tryck ut degen på en plåt med bakplåtspapper och tryck sedan yttligare ett bakplåtspapper ovanpå för att platta ut degen så gott det går.

Dra sedan bort de övre bakplåtspappret och skär bitar med en pizzaslizer eller kniv.

Grädda sedan i ca 60 min  i ugnen så att brödet torkar ihop sig ordentligt.

 

Övrigt:

Väldigt enkla att göra och om man vill så kan man strö over lite flingsalt också. :) Gott som mellanmål, frukostknäcke, eller liknande.

 

Recept på Detoxbröd:

Det mjuka brödet är ett detoxbröd och har en utrensande effekt på kroppens gifter och äckelpäckel, så samtidigt som det är nyttigt och väldigt fiberrikt gör det också kroppen en liten tjänst.

1 msk fiberhusk

1 dl vatten

1,5 dl linfrön

2dl solroskärnor

2,5 dl kokosflingor

80 g valnötter(hackade)

4 ägg

4 msk olivolja

1 msk mald kardemumma

1 tsk kanel

1tsk havssalt

 

Såhär gör man:

Sätt ugnen på 160 grader.

Blanda fiberhusken och vatten och låt svälla i ca 5 min.

Blanda sedan linfrön, solroskärnor,kokos och valnötter med en stavmixer så det fördelas fint.

Blanda sedan ihop alla övriga ingredienser till bunken med fiberhusken  och knåda lätt till en deg.

Forma degen till ett runt bröd på en plåt med bakplåtspapper och låt det vara ca 3-4 cm höjd så det blir bra genomgräddat.

Stopp in i ugnen i ca 50-60 min beroende på hur sprött man vill ha brödet. :)

 

Övrigt:

Också väldigt enkelt att göra, kryddig och bra smak på brödet blev det också. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Elin Andersson

Jag är en glad och trevlig tjej på 21 år som pluggar till förskolelärare i Gävle. Jag är ganska aktiv av mig och tränar rätt ofta på min fritid. Jag är en person som gärna inte vill hålla sig till en träningsmetod utan skulle hellst vilja prova på allt om jag kunde och hade tid. Jag försöker också att leva sunt och nyttigt både för min kropps bästa men också för att tappa något kilo eller någon cm runt om på kroppen. Mer om mig kommer att komma upp i blogginläggen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela